Vind jouw tuincentrum

Sale Solden 2023Sale Solden 2023

Het Huis van de Smaak wint Floriade Awards

Het Huis van de Smaak, initiatief vanuit GroentenFruit Bureau in opdracht van de sector (Productschap Tuinbouw), heeft de succesvolle editie van Floriade 2012 Venlo afgesloten met twee Floriade Awards. Na 187 dagen is het paviljoen uitgeroepen tot de ”Beste inzending van Floriade 2012” en heeft de gouden medaille gewonnen in de categorie “Organisation Presentation”. De afgelopen maanden was Het Huis van de Smaak vaak trending topic op de Floriade. Dagelijks trok deze inzending voor groenten, fruit en champignons duizenden bezoekers als foodprofessionals, zakelijke dienstverleners en gezinnen en ouderen.

Ook vele binnen- en buitenlandse delegaties en (inter)nationale pers bezochten het paviljoen. Door de vele activiteiten uit de sector als Product van de Week en de Zilveren Champignon hebben in totaal 1.411.723 mensen het Huis van de Smaak bezocht en zijn er onder andere 60.000 kilo tomaten, 15.000 kilo paprika, 15.000 kilo komkommers en 420.000 champignonhapjes uitgedeeld naast grote hoeveelheden fruit en vollegrondsgroenten. Het Huis van de Smaak is dan ook niet voor niets hét communicatiepunt voor groenten, fruit en champignons geweest in 2012.

Creatief directeur GroentenFruit bureau Ad Berends vertelt enthousiast: “Het was een ware achtbaan. Van de start tot het einde. Iedereen was enthousiast en ik vond het een eer hier deel van uit te mogen maken. De Floriade Awards zijn natuurlijk de kers op de Limburgse vlaai. Een eerbetoon voor deze fantastische prestatie die ook zeker te danken is aan het hele team achter Het Huis van de Smaak. Dat zijn de mensen die dit mede mogelijk hebben gemaakt.”

Feestelijk afsluitingsweekend
Het laatste weekend was een goede afsluiter van een enerverende en intensieve periode. Ad Berends bedankte, creatief directeur GroentenFruit Bureau en initiator van Het Huis van de Smaak de paviljoenhouders, gardeniers en interne en externe betrokkenen die dit paviljoen mede tot een succes hebben gebracht. Hier is duidelijk gebleken dat telers de mogelijkheid moeten pakken de consument persoonlijk te benaderen. Zij kunnen dan met hun passie, hun historie en hun story telling. Tuinbouwcommunicatie heeft een film gemaakt van de sluiting van dit evenement waarbij verschillende personen nogmaals hun ervaring delen. Op zondag mocht Ad Berends zelf tijdens de officiële sluitceremonie uit handen van de voorzitter van de Raad van bestuur en de directeur Marketing van de Rabobank Nederland de twee Floriade Awards ontvangen voor de ”Beste inzending van Floriade 2012” en beste “Organisation Presentation”. De nominatie kwam tot stand uit de keuze van een vakjury en de bezoekers van de Floriade.

Huis van de Smaak
In het Huis van de Smaak vonden regelmatig persintroducties of nieuwswaardige evenementen plaats. Zo zijn het Aspergeseizoen en het Aardbeienseizoen officieel geopend in het Huis van de Smaak. Naast grote evenementen zijn er ook activiteiten die dagelijks plaatsvinden in het Huis van de Smaak op de Floriade. Zo stond er iedere week een product centraal. De telers van het product van de week vertelden hun verhaal en lieten het product proeven in de speciaal hiervoor ingerichte marktkraam, dat door Ton Janssen en de gardeniers werd bemand. Hierdoor waren er dagelijks minimaal vijf telers en vijf koks aanwezig.

Elke dinsdag vond een culinaire kookwedstrijd plaats van de ‘Zilveren Champignon’ in de Mushroom Promotion Foundation-keuken. Topkoks van gerenommeerde restaurants uit heel Nederland deden mee aan deze prestigieuze wedstrijd. Op dinsdag 2 oktober werd deze indrukwekkende serie voorrondes afgesloten met een daverende finale waarbij een jury die bestond uit 45 sterren en meesterkoks bepaalden dat Monique Nefkens van Cateringbedrijf Cream de hoofdprijs had gewonnen. Voor haar stond een splinternieuwe Peugeot 107 klaar die op originele wijze in folie van de witte champignon ingepakt was.

Daarnaast was het Huis van de Smaak een paradijs voor kinderen. Meer dan 12.000 kinderen volgden kookworkshops in The Kids University for Cooking Kokkerelli waarin ze verschillende gerechtjes maakten. Het paviljoen heeft enorm veel kinderen getrokken door de vele spelen en interactieve spelletjes die daar aanwezig waren. Het Huis van de Smaak; een werkelijk inspirerende oase voor jong en oud.

Adv. Bol.com Gardena