Helft Nederlanders gaat voor een kunstkerstboom thuis

06-12-2017
Helft Nederlanders gaat voor een kunstkerstboom thuis

De helft van de Nederlanders die hun woning de komende dagen in kerstsferen gaan onderdompelen, kiest voor een kunstkerstboom. En inspiratie voor de kerst doen de meeste mensen op in het tuincentrum. Dat blijkt uit een enquête onder 1000 mensen door TuincentrumOverzicht.nl.

Verreweg de meeste Nederlanders tuigen ieder jaar rond deze tijd een kerstboom op. In een deel van de huishoudens staat hij al (17 procent), maar driekwart van de mensen kiest ervoor om zo vlak na Sinterklaas te gaan beginnen. Een kleine groep (9 procent) plaatst de boom pas een aantal dagen voor kerst. Maar op de vraag welk soort boom er thuis staat, daarover lopen de antwoorden behoorlijk uiteen. Zo’n 40 procent van de Nederlanders kiest nog steeds voor een echte boom, de helft geeft inmiddels de voorkeur aan een kunst-variant. Zo’n 10 procent van de Nederlanders had het afgelopen jaar helemaal geen kerstboom in huis.

Tuincentra populair

Ook opvallend! Slechts 1 procent van de consumenten koopt online z’n kerstartikelen. Het overgrote merendeel (87 procent) gaat naar één van de tuincentra in ons land, die zich inmiddels helemaal in kerstsferen hebben gehuld. Daarnaast zijn het discounters als Action, bouwmarkten en woonwinkels waar mensen de komende twee weken naartoe gaan om kerstspullen in te kopen.

Kerstshows

Ook voor het opdoen van inspiratie gaan veel Nederlanders naar één van de kerstshows van het tuincentrum. Ze maken er zelfs een dagje uit van. Maar liefst 80 procent van de mensen die hebben meegedaan aan de enquête geeft aan dit te doen. Daarnaast gaat een deel naar de kerstmarkt, bekijkt een folder of website, checkt social media of bladert door een magazine.

Nieuwe kerstballen

Een derde van de Nederlanders die actief bezig is met kerst, vervangt ieder jaar de kerstballen. Een klein deel vervangt ook elk jaar de kerstverlichting (8 procent) en slingers (5 procent). De piek blijft op z’n plek, nog geen 2 procent van de Nederlandse kerstvierders verandert die jaarlijks. Ruim 40 procent van de respondenten heeft kerstballen in huis die ouder zijn dan vijf jaar. Als het gaat om de kleuren, dan blijven de grijze en zilveren tinten favoriet. Daarna volgen rood, gouden tinten, wit, blauw, roze en paars.

Populair zijn dit jaar ook de kersthuisjes. Op TuincentrumOverzicht.nl is deze pagina de afgelopen weken één van de meest bezochte. Van de respondenten in het onderzoek maakt 57 procent er momenteel een kerstdorpje van. 

Door Kim van der Kolk - mobiel

Online winkelen