Zwanenburg Kies andere plaats
Nieuwsbrief

Iedere maand een nieuwsbrief vol inspiratie, tuintips & exclusieve kortigen in tuincentra en voor webshops? Meld u dan aan voor de nieuwsbrief!

Hoe ontstond nou die steigerhout-hype?

13 januari 2020
Hoe ontstond nou die steigerhout-hype?

Steigerhouten tafels, een steigerhouten boekenkast, of zelfs een complete keuken gemaakt van steigerhout. Waar zouden we zijn zonder steigerhout. Tot een paar jaar terug was het helemaal je-van-het. Is het inmiddels op z’n retour of gaan we nog altijd voor steigerhout in ons interieur?

Het is stoer, stevig en ziet eruit of alsof het zo van de bouwplaats komt. En daar vielen we tot voor kort massaal voor. Wie er mee begonnen is, is een raadsel, maar ineens schoten de handelaren en meubelmakers in steigerhout als paddenstoelen uit de grond. 

Timmerlui begaven zich en masse met hun uitgeschreven bedrijfsplan in een Laauw of Kapten and Son tas richting de Kamer van Koophandel om ‘iets met steigerhout’ te gaan doen. Of je startte een specifiek bedrijfje in steigerhout of nam het woord steigerhout in de bedrijfsnaam op. Succes verzekerd. 

Drie jaar terug bleek uit gegevens van de KvK het aantal bedrijven met steigerhout in de handelsnaam in zes jaar tijd meer dan verviervoudigd. Het bleek nog maar het topje van de ijsberg. 

‘Het is een hype die overwaait, dachten we’

Niet alleen timmerbedrijven, ook bouwmarkten namen het in hun collectie op. “Wij dachten: het is een hype die overgaat”, zegt een inkoper van een houthandel met 43 vestigingen in Nederland in 2016 in een interview. “Maar het blijft. En de markt groeit ook nog eens.” 

Wat is nou eigenlijk steigerhout? Logisch dat het om hout gaat dat in de steigerbouw wordt gebruikt. Stevige planken waar bouwvakkers dagelijks overheen lopen zodat ze met gemak overal bij kunnen en de klus kunnen klaren. De standaard maten van de planken waarmee ze de steiger bouwen zijn meestal vijf meter bij 32 bij 200 millimeter. En ineens kwamen die planken rond 2008 op de markt. Dat ze vol zaten met spetters verf en stukken cement deerde niemand. Dat maakte het juist origineel en lekker eigenwijs. 

Crisis in de bouw en planken genoeg

Waarom juist op dat moment? Mogelijk veroorzaakt door de crisis in de bouw. Bouwvakkers raakten hun baan kwijt, bedrijven gingen failliet. Steiger onderdelen waren er genoeg en er waren vooral veel planken over. Wat doe je daarmee? Handelaren zagen er brood in. 

Als geluk bij een ongeluk was de industriële look helemaal ‘hot’, dus daar paste deze stoere houten planken prima bij. In huizen, restaurants en winkels. Alles werd van steigerhout gebouwd, van toonbank voor een kledingbedrijf tot kinderkapstok waar alle Sticky Lemon tassen aan konden worden opgehangen. Van salontafels tot bedden en nog veel meer. 

Whitewash en stoere look

Op enig moment werd de vraag zo groot dat naast de originele planken ook ‘nieuw steigerhout’ op de markt kwam. Anders dan het originele hout van de steiger. Maar ook dit ‘oud’ of whitewash gemaakte vurenhout werd gretig afgenomen. Voordeel ervan is dat er geen spijkers inzitten waardoor het makkelijker te verwerken is en het is droog. 

Nog altijd zijn er veel liefhebbers van dit hout dat een bepaalde look heeft en menig interieur moet er aan geloven. Ook in keukens. Deurtjes of aanrechtbladen van steigerhout worden nog altijd gezien. Voor een stoere en robuuste keuken kan dit het materiaal zijn.